juli 3, 2022

Nieuws en U

U maakt het nieuws, wij verzorgen de boodschap.

Wat je kunt doen (en waar je beter kunt wonen) om heel oud te worden.

In het boek ’The Blue Zones: Lessons for Living Longer from people who lived the longest’ benoemt auteur Dan Buettner plekken waar waar relatief veel mensen ouder worden dan 100 zonder gezondheidsproblemen. Hartaandoeningen, obesitas, kanker of diabetes komen er nauwelijks voor. Overeenkomstig is dat ze veel aan lichaamsbeweging doen, gezond en gebalanceerd eten, een gevoel van saamhorigheid bezitten en er ruimte is voor ontspanning en spiritualiteit.

Welke plaatsen haalt hij daarbij aan:

Loma Linda, Californië

In Loma Linda bidden de meeste inwoners op dagelijkse basis, wordt geen alcohol genuttigd. Hier is ook veel gemeenschapszin en men komt voor elkaar op. Daarnaast is er vrijdagavond tot zaterdagavond rustdag. Over het eten: er wordt weinig vlees gegeten maar wel veel groenten en noten. De inwoners van Loma Linda worden gemiddeld 10 jaar ouder dan andere Amerikanen

Ogliastra, Sardinië

Op deze plaats in Sardinië Ogliastra eet men voornamelijk een plantaardig dieet. De regio  kenmerkt zich door een hoge concentratie mannelijke honderdplussers. Veel wordt gerelateerd aan dagelijkse beweging en hechte familiebanden.

Nicoya, Costa Rica

In Nicoya wordt veel aan lichaamsbeweging gedaan en eet men relatief veel bonen, mais, pompoen en tropisch fruit.

Ikaria, Griekenland

Ook op het Griekse eiland Ikaria wordt veel mensen ouder dan 90 jaar. Eén inwoner op drie haalt de 90. Dit fenomeen heeft de aandacht getrokken van de wetenschap. Naar voren geschoven verklaringen zijn het voedingspatroon (groenten, peulvruchten, rode wijn), fysieke beweging, middagdutjes en zelfs het radioactieve water.

Okinawa, Japan

Okinawa in Japan kenmerkt zich door inwoners die dagelijks yoga beoefenen. Met betrekking tot eten hanteren ze hara hachi bu: je stopt met eten zodra je voor 80% verzadigd bent.